کد مطلب:174260 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:312

دمیدن روح استقامت و آزادیخواهی
یكی دیگر ازآثار و بركات سیاسی - اجتماعی سیدالشهدا (ع) این بود كه نه فقط با حرف كه در عرصه عمل هم روح استقامت و پایداری وآزادیخواهی و حفظ كرامت و عزت نفس را در كالبد بی روح مسلمین در همه اعصار دمید.



سالار شهیدان در برابر نیروی مهیب ستم و قوه قاهره بنی امیه، بالاترین استقامت و مهمترین پایداری و شهادت را به خرج داده و در مقابل آنان مقاومت كرده و به انسانها درس حریت و آزادگی آموخت. آن حضرت در آخرین لحظات حماسه كربلا با بدنی مجروح و خونین، دشمن را طرف خطاب قرار داده و فرمود: «ای پیروان ابوسفیان، اگر دین ندارید پس در دنیا آزاد مرد باشید».



حماسه عاشورا سراسر، شعارهای آزادی طلبی و استقامت و عزت نفس است. چنانكه آن حضرت در روز عاشورا ضمن گفتارهای گرم و آتشین خود فریاد می زد: «این ناپاك و فرزند ناپاك، مرا بین دو كار مخیر ساخت: یا ذلت را بپذیرم و در برابر یزید تسلیم شوم، و یا اینكه كشته گردم و به حكم شمشیر تن دهم! اما از ما خاندان پیغمبر ذلت بدور است، نه خدا برای ما ذلت می خواهد و نه پیامبر او و نه مردان پاك دل و مؤمن و نه آن دامنهای منزهی كه ما را در میان خود پرورانده است» (7).



آری، رمز موفقیت و راز پیروزی انسان در همیشه تاریخ بستگی به استقامت و پایداری در مقابل سختی های راه دارد و امام حسین (ع) با استقامت خود در برابر بنای شرك و اساس كفر و الحاد و بذل جان و تمام هستی خود در این راه مقدس، باعث دمیده شدن روح پایداری و آزادگی در بین مردم گشت، به طوری كه در قیامهای بعد از آن حضرت این امر به خوبی مشهود است .

7. تحف العقول ,محدث حراني , ص 275